Rijdt u nu in een hybride auto van de zaak die u voor 500 kilometer of meer per jaar privé gebruikt? In dat geval heeft u een lager bijtellingspercentage. Daarin komt vanaf 1 januari 2017 verandering, want dan wordt het bijtellingspercentage voor de hybride auto van de zaak in een keer verhoogd naar 22%. Dit geldt zowel voor ondernemers als voor werknemers die in een auto van de zaak rijden. De stapsgewijze afbouw van het bijtellingspercentage van de hybride auto van de zaak (in 2017 van 15% naar 17%, in 2018 naar 19% en in 2019 naar 22%) is hiermee van de baan. Dit betekent dat het hoogste bijtellingspercentage van 22% al vanaf 2017 geldt voor een hybride auto van de zaak die op of na 1 januari 2017 voor het eerst te naam is gesteld in het kentekenregister.Tip
Het bijtellingspercentage voor een hybride auto van de zaak bedraagt dit jaar nog 15%. Het kan daarom zinvol zijn om nog dit jaar uw huidige auto van de zaak te vervangen door een hybride auto. U behoudt dan het bijtellingspercentage van 15% nog 60 maanden vanaf de eerste tenaamstelling in het kentekenregister. Dat kan met name voordelig zijn als uw leasetermijn er bijna op zit.
MRB
Wel blijft de motorrijtuigenbelasting (MRB) voor de hybride auto’s ook in 2019 en 2020 de helft bedragen van het reguliere tarief. De voorgenomen verhoging naar een driekwarttarief gaat dan dus niet door. De handhaving van het halftarief in de MRB voor de komende vier jaar moet het interessanter maken om een (tweedehands) hybride auto aan te schaffen of om in een hybride auto te blijven rijden.
Dieseltoeslag
De dieseltoeslag in de BPM deelt niet mee in de verlaging die is voorzien in de periode 2017 tot en met 2020. De opbrengsten worden gebruikt om het BPM-tarief in die jaren verder te verlagen.